Economie

FVA circulaire economie

Het energiesysteem in Nederland gaat veranderen, van fossiel naar hernieuwbaar. Dit legt een groter beslag op hernieuwbare energie, en infrastructuur voor het transport van elektriciteit en warmte. De verwachting voor de periode na 2030-2035 is dat groene waterstof een rol kan gaan spelen. Voor de korte en middellange termijn neemt de vraag naar (hernieuwbare) energie en de teruglevering van hernieuwbare energie toe. Het energiesysteem is daardoor in transitie. Dat wordt onder andere opgemerkt doordat in delen van Flevoland, en dus ook in Almere, het systeem hapert: er ontstaat tekort aan capaciteit. Het netwerk voor met name elektriciteit kleurt in delen van Almere nu al “rood” zodat er
geen ruimte is voor nieuw aanbod of gebruik van hernieuwbare energie. Om de druk op de infrastructuur te ontlasten en het vestigingsklimaat en de ontwikkelmogelijkheden voor de groeiende stad minimaal op peil te houden, is een betere afstemming van vraag en aanbod belangrijk: het balanceren van het energienetwerk. Met het balanceren wordt beoogd om zware belasting van energiedragers te voorkomen en ruimte te creëren door efficiënter gebruik van die energiedragers tijdens de energietransitie. Het uiteindelijk doel is CO₂-reductie (CO₂ neutraal en aardgasvrij in 2050).

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

personeel

0,0

inkoop

0,0

0,1

0,2

0,2

0,4

0,0

bestemde reserve

0,0

0,1

0,2

0,2

0,4

0,0

totaal

0,0

0,0

0,1

0,1

0,2

0,2

0,2

0,2

0,4

0,4

0,0

0,0

0,0

0,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

1% tot 25% beïnvloedbaar

We hebben met het Rijk en de provincie in het bestuurlijk overleg afspraken gemaakt over waar het geld uit de reserve Fonds Verstedelijking Almere aan uitgegeven mag worden. Deze afspraken zijn gemaakt in het kader van de Rijksstructuurvisie Amsterdam Almere Markermeer (RRAAM). We kunnen dus niet zelfstandig besluiten het geld ergens anders aan uit te geven.

Maatschappelijke gevolgen

Als we hier minder geld aan uitgeven kunnen we minder pilots doen. Dit zorgt ervoor dat we minder leren over het slim gebruiken van ons energiesysteem.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

Wij zien voor deze activiteit geen risico's met een financieel gevolg.

Deze pagina is gebouwd op 09/02/2024 14:57:44 met de export van 09/02/2024 14:30:38