Bij de Programmabegroting 2020 en Programmabegroting 2021 zijn er bezuinigingen doorgevoerd. In de Programmabegroting 2023 is daar de ombuiging takendiscussie bijgekomen. We gaan in op de vragen: hoe wordt de bezuiniging gerealiseerd en welke eventuele obstakels zijn er in de uitvoering van de bezuiniging?
We hebben de bezuinigingen gesplitst in niet ingevulde bezuinigingen (code rood) en overige bezuinigingen (code oranje en groen):
- Bezuinigingen op code rood: Dit zijn bezuinigingen die wel ingeboekt zijn, maar nog niet concreet zijn ingevuld. We rapporteren wel over de voortgang. Voor de bezuinigingen bij de jeugdhulp ontvangt de raad in april een update.
- Overige bezuinigingen: Dit zijn bezuinigingen waarvoor een invulling is voorgesteld. Als de code oranje is weergegeven is de verwerking van de invulling vertraagd. Bij code groen is de bezuiniging concreet ingevuld, waardoor deze bezuiniging in het volgende kwartaal uit de monitor kan
We geven de bezuinigingen de volgende statussen mee:
op schema | |
vertraagd | |
niet ingevuld | |
bedragen x € 1 miljoen
status Q1 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
niet ingevulde bezuinigingen | ||||||
Almere City marketing | 0,1 | 0,2 | 0,2 | |||
Fonteinen, stranddouches en ijsbaan | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Jeugdhulp: extra taakstelling nav aanvullende knelpunten | 1,4 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
Jeugdhulp: extra taakstelling nav takendiscussie | 1,5 | 1,5 | 1,5 | |||
Jeugdhulp: transformatie jeugdhulp met verblijf | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | ||
korte termijn maatregelen | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | |
maatregelen hervormingsagenda Jeugd | 6,5 | 9,0 | 9,0 | |||
Parkeerwinkel in stadhuis | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||
Taakstelling Werk & Inkomen | 0,3 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||
totaal niet ingevulde bezuinigingen | 3,5 | 4,9 | 14,2 | 17,9 | 17,9 | |
Overige bezuinigingen | ||||||
Andere aanpak mantelzorgcompliment | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||
Bespreek bezuinigingen door betrokken stichtingen | ||||||
Echt gericht tussentijds grootschalig onderhoud woonwijken en bedrijventerreinen | 0,2 | 0,2 | ||||
Evenementen | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||
Jeugdhulp: invoeren eigen bijdragen | 0,0 | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,1 | |
JmV: doorstroom 18+ en van behandeld naar begeleid wonen en transformatie | ||||||
JzV: lange termijn maatregelen | ||||||
Popvoorziening | 0,0 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |
Taakstelling beleidspersoneel, toekomstbestendige organisatie, overhead en bedrijfsvoering | 0,5 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | ||
Taakstelling organisatie | 0,3 | 0,5 | 0,5 | |||
Taakstelling overhead en bedrijfsvoering: huisvesting, catering, vergadering, wagenpark | 0,4 | 0,8 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |
Versoberen meldkamer parkeerbedrijf | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
totaal | 3,9 | 12,9 | 23,1 | 27,3 | 27,3 |
Jeugdhulp
Status | niet ingevuld |
---|
Er is een toezegging gedaan dat de raad eind januari een voorstel zou ontvangen over de wijze waarop de jeugdhulp de bezuiniging wil gaan invullen. Dit voorstel is er nog niet door de bestuurlijke wisseling. Met de raad is afgesproken dat zij dit voorstel in april ontvangen.
Randvoorwaarden
Op dit moment is de aanbesteding jeugdhulp met verblijf gepubliceerd. De aanbesteding jeugdhulp zonder verblijf ligt ter goedkeuring bij de gemeenteraad. Deze twee aanbestedingen zijn noodzakelijk voor zorgcontinuïteit vanaf 2025 en om partners te contracteren waarmee de bezuiniging ingevuld kan worden.
Daarnaast zijn we, gezien de omvang van de bezuinigingsopgave van de jeugdzorg, in kaart aan het brengen welke aanvullende randvoorwaarden bepalend zijn om deze bezuinigingen te kunnen realiseren de komende jaren.
Een lijst met bezuinigingen om op kortere termijn de kosten te verlagen
Onderdeel van de uitwerking van de bezuiniging is een lijst met 'harde' bezuinigingsmaatregelen die op kortere termijn worden ingevoerd. Maatregelen die in ieder geval in 2024 gestart worden zijn:
- Omzetten van individuele hulp naar groepshulp
- Versnelde door en uitstroom uit jeugdhulp met verblijf
- Ombuigen van lichte vormen van zorg naar voorliggende voorzieningen
- Sturing op niet gecontracteerde vormen van zorg
Een lijst met actiepunten om problemen binnen het systeem van de jeugdhulp op te lossen
We denken hierbij in ieder geval aan:
- Versterken bedrijfsvoering waaronder verbeteren werkprocessen, data, backoffice en contractmanagement;
- Het op orde brengen van de huidige toegangsfunctie bij de JGZ, terugdringen wachtlijsten;
- Verbeteren monitoring door ontwikkeling dashboards en rapportages;
- Door ontwikkelen voorspelmodel jeugdzorggebruik Almere;
- Verbeteren overlegstructuren met aanbieders en verwijzers.
Maatregelen om inhoudelijke transformatie te realiseren op langere termijn
Hieronder vallen in ieder geval de volgende punten:
- Door het inzetten van stevige lokale teams willen we meer grip krijgen op de kosten van de jeugdzorg. Deze teams krijgen een bredere opdracht dan de huidige toegangsorganisatie.
- Beheersplan jeugdhulp met verblijf voor de transformatie van zorg: de inkoop is gericht op het terugdringen van zware verblijfsplekken naar lichtere verblijfsplekken en thuis. De nieuw in te kopen producten moeten ruimte bieden voor aanbieders om deze beweging te realiseren. Dit vraagt wel om goede monitoring en sturing vanuit de gemeente. In het beheersplan moet worden aangegeven op welke wijze dit vormgegeven wordt. Dit zal bij de implementatie van de nieuwe contracten geoperationaliseerd moeten worden in samenspraak met de verwijzers en aanbieders.
- Inkoop jeugdhulp zonder verblijf: ook hier zal een slag moeten worden gemaakt met de sturing en monitoring om meer zicht en grip te krijgen op de inzet van zorg. Met deze inkoop wordt onder andere ingezet op transformatie bij de jGGZ en meer grip op de inzet van jeugdhulp bij passend onderwijs. Ook wordt ingezet op intensief ambulant aanbod om uithuisplaatsing te voorkomen.
Hiernaast speelt landelijk ook nog de uitvoering van de hervormingsagenda.
Veel maatregelen moeten lokaal worden opgepakt en uitgevoerd. Met name het inperken van de reikwijdte van de jeugdwet en het invoeren van eigen bijdragen ligt nog als opdracht bij de Rijksoverheid. Er is door de demissionaire status van het kabinet hierop weinig voortgang. Dit is een risico. Het invoeren van de eigen bijdragen heeft inhoudelijk weinig steun in de Tweede Kamer. Echter is de bezuiniging nog niet van tafel. Een motie om de bezuiniging te schrappen haalde het niet, omdat niet was aangegeven hoe dit moest worden betaald. In de onderhandelingen van het nieuwe kabinet zal hierover een besluit genomen moeten worden.
Het invoeren van de eigen bijdragen staat op 'Oranje".
Dit komt omdat het Rijk de verantwoordelijkheid heeft om deze bezuiniging in te vullen. Of de bezuiniging blijft staan is nog onduidelijk. Het nieuwe kabinet moet hierover een besluit nemen. Een motie van de tweede kamer om de bezuiniging te schrappen haalde het in januari niet. Dit had vooral te maken met de demissionaire status van het kabinet en omdat er geen dekking was aangegeven voor het schrappen van de bezuiniging. Inhoudelijk lijkt er weinig steun voor. De helft van de bezuiniging kan worden gerealiseerd door het invoeren van een eigen bijdrage van € 1.500 per huishouden. Daarnaast heeft de staatssecretaris besparingen in beeld gebracht die vooral de zwaarste zorgvormen raken. Het gaat om geen vergoeding meer voor ernstige dyslexiezorg, geen vergoeding voor jeugdhulp na 18e levensjaar, afschaffen PGB , afschaffen bovenregionale expertisecentra en stoppen met schippersinternaten.
Overige bezuinigingen
Almere City marketing
Status | niet ingevuld | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Jaarlijks geven we ongeveer € 2 miljoen aan Almere City Marketing (ACM), dat is verdeeld over verschillende posten: citymarketing, toerisme en evenementen. In 2024 wordt een nieuwe meerjarenstrategie-citymarketing opgesteld waarbij rekening gehouden wordt met de aangekondigde bezuiniging. De bezuiniging bedraagt € 60.000 in 2026. Dit bedrag loopt op tot een structureel bedrag van € 200.000 in 2027. In de aanloop naar de begroting 2025 gaan we samen met ACM kijken hoe we dit bedrag kunnen invullen. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Door aangekondigde bezuiniging zullen er mogelijk andere keuzes gemaakt moeten worden over de inzet van de middelen over de posten van de drie kerntaken, branding, toeristische marketing en evenementen. Dit heeft mogelijke consequenties voor werkbudgetten, zoals het grootstedelijk evenementenfonds (aantal evenementen), marketingcommunicatie-projecten en een nieuw voorstel voor het verstevigen van centrummanagement waar Almere Citymarketing een rol in heeft. |
---|
Andere aanpak mantelzorgcompliment
Status | op schema | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Mantelzorg is onbetaalde hulp en kan nooit als een verplichting worden opgelegd; het is vrijwilligerswerk. We stellen daarom voor om vanaf 2025 alleen nog een collectieve mantelzorgwaardering te geven. De mantelzorgwaardering van € 100 per mantelzorger komt dan te vervallen. We kunnen hiermee € 0,3 miljoen besparen. Ook besparen we dan op de uitvoeringskosten en op de subsidie voor de VMCA voor het nabellen. We schatten dit in op ongeveer € 0,1 miljoen extra besparing bestaande uit: |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Uit onderzoek van MantelzorgNL (1) blijkt dat de meeste mantelzorgers (62%) een voorkeur hebben voor individuele financiële waardering. |
---|
Alternatieve wijze van invullen van de bezuiniging
Er zijn alternatieven onderzocht waaronder het verlagen van de waardering naar € 65 en € 80. Hiermee zou de bezuiniging van € 150.000 ook ingevuld kunnen worden. Echter kiezen wij hier niet voor gezien de grotere bezuiniging die nu op ons af komt. Hiervan zal ook een substantieel deel bij het sociaal domein terecht komen. Met de huidige bezuiniging maken we nu meteen een duidelijke keuze, waardoor er op andere terreinen iets minder hoeft te worden bezuinigd. |
---|
Echt gericht tussentijds grootschalig onderhoud woonwijken en bedrijventerreinen
Status | vertraagd | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Bij grootschalig onderhoud wordt een woonwijk of bedrijventerrein in z’n geheel onderhouden, op zo’n manier dat deze weer voor langere tijd mee kan. Waar nodig wordt de grond opgehoogd, leggen we de straten opnieuw en pakken we het groen aan. Dit doen we in ieder geval op het moment dat het riool na een jaar of 50 aan vervanging toe is. Tot dusver hebben we ook halverwege deze periode grootschalig onderhoud uitgevoerd. Het in 2021 vastgestelde Beleidskader grootschalig onderhoud stelt dat we dit voortaan in gerichtere vorm doen, waarbij we op dit moment uitgaan van zo´n 60 procent van het gebied dat wordt opgehoogd, onderhouden en waar nodig heringericht. Er kan echter ook voor een nog gerichtere vorm van tussentijds grootschalig onderhoud worden gekozen. Alleen de delen van het gebied waar het onderhoud het meest noodzakelijk is – doordat de bodem daar bijvoorbeeld veel daalt, of doordat er relatief veel mensen wonen die slecht ter been zijn – zouden dan nog worden opgepakt. Het deel dat grootschalig wordt onderhouden zal dan ook per gebied verschillen. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Op dit moment wordt de nieuwe meerjarenprogrammering voor groot onderhoud en vervangingen voor de komende jaren opgesteld. Hierin wordt ook het geplande grootschalig onderhoud van woonwijken en bedrijventerreinen meegenomen. De taakstelling zal in die nieuwe meerjarenprogrammering worden meegenomen. De voorgestelde invulling van de taakstelling wordt inzichtelijk gemaakt in de Programmabegroting 2025. |
---|
Evenementen
Status | vertraagd | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De bedoeling is om meer inkomsten via evenementen binnen te halen, onder andere door het verhuur van evenemententerreinen en tariefsverhoging van leges van met name grote commerciële evenementen. In de vierde kwartaalrapportage 2023 is de bezuiniging voor 2024 teruggedraaid. Er is namelijk geen tariefsverhoging opgenomen in de tarievennota 2024 |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Oorspronkelijk zou de taakstelling al vanaf 2021 gerealiseerd moeten zijn. Omdat we tijdens de coronapandemie en de herstelperiode daarna nog geen prijsstijgingen wilden doorvoeren is de bezuiniging tot en met 2023 teruggedraaid. In de Programmabegroting 2024 zaten ook geen voorstellen tot tariefsverhoging in 2024. De reden hiervoor is dat momenteel de kosten voor het organiseren van evenementen dusdanig hoog zijn dat er al evenementen afgelast zijn. Ook ontvangen we signalen dat er, onder andere door de toenemende veiligheidseisen die ook hoge kosten met zich meebrengen, nog meer annuleringen zouden volgen. We vinden het daarom niet wenselijk om als gemeente de kosten verder te verhogen voor organisatoren. Dat zou een verkeerd signaal afgeven. Vanaf 2025 willen we de taakstelling alsnog doorvoeren. Dit geeft ons de kans om te onderzoeken hoe we de prijsverhogingen kunnen doorvoeren en organisatoren meer mogelijkheden bieden waardoor een kostenstijging reëel is. Daarbij kunnen we dan ook rekening houden met het in 2024 vast te stellen nieuwe strategisch evenementenbeleid. In dat beleid wordt antwoord op de vraag gegeven wat voor evenementenstad we willen zijn. Het collegevoorstel hiervoor wordt voor het zomerreces aan de raad ter besluitvorming voorgelegd. |
---|
Fonteinen, stranddouches en ijsbaan
Status | niet ingevuld | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Het totale structureel beschikbare budget voor de instandhouding van deze 3 onderdelen bedraagt € 200.000. De belangrijkste kostenposten zijn nutskosten (77.000) en onderhoudskosten (118.000). Op het totaal van € 200.000 beschikbaar budget moet de helft bezuinigd worden. De bezuiniging kan alleen maar gevonden worden door de instandhouding van diverse onderdelen stop te zetten. Dat kan op de volgende manier bereikt worden:
Het totale budget het onderdeel waterbaan/ijsbaan Schippersplein bedraagt € 83.000. Door in de winter geen ijs meer te maken verwachten wij circa € 50.000 te kunnen bezuinigen. Het resterend budget is dus nodig om de waterbaan en de machinekamer als zodanig in stand te houden. Door de voorgenomen bezuinigingen zal het niet meer mogelijk zijn om in de winter op deze waterbaan te schaatsen. Het maken van ijs, het onderhoud van de machine(ruimte) kost namelijk het meeste geld.
Verspreid door de stad staan diverse fonteinen, die met name in de zomerperiode zorgen voor een verlevendiging van de stad. Het gaat om de volgende fonteinen:
Er is een inschatting gemaakt van de kosten per fontein. De bezuiniging is slechts mogelijk door het stopzetten van een aantal van bovenstaande fonteinen. Daarbij is gekozen om de volgende fonteinen, die relatief het meest kosten, uit te zetten: Globeplein, Grote Markt, Kemphaan en Markt Haven. Het totale budget voor dit onderdeel bedraagt € 88.000. Hiermee verwachten we € 40.000 te besparen. Deze fonteinen worden niet ontmanteld want dat zou fors wat extra kosten met zich meebrengen. Bovendien, mocht er ooit weer budget beschikbaar komen, dan zijn deze fonteinen, tegen wat extra kosten, relatief eenvoudig weer tot leven te wekken.
Bij de stranddouches kiezen we ervoor om aan te sluiten bij de herinrichting van het Almeerderstrand. Door deze herinrichting waarbij de toegangen anders komen te liggen, kunnen wij 3 stranddouches sluiten. Deze worden niet ontmanteld maar worden afgesloten, anders komen we voor hoge sloopkosten te staan. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
De bezuiniging van € 100.000 is al ingeboekt voor 2024. De taakstelling voor 2024 zal niet volledig behaald worden als gevolg van lopende contracten die per 1 januari 2024 verlengd zijn. |
---|
Parkeerwinkel in stadhuis
Status | niet ingevuld | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De parkeerwinkel (bestaande uit de publieksbalie met werkplekken en de meldkamer) is nu ondergebracht in de Blekerstraat. De ruimten worden gehuurd. Door de parkeerwinkel te verplaatsen naar het Stadhuiskunnen de huurkosten van circa € 80.000 worden bespaard. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Op dit moment is er sprake van een lopend huurcontract. Dat loopt tot 1-1-2027. De verhuizing van de meldkamer is een zeer kostbare aangelegenheid. Eenmalige verhuiskosten worden geraamd op een bedrag tussen de € 400.000 en € 500.000. De kosten bestaan onder meer uit:
Dit is dan nog exclusief eventuele bouwkundige aanpassingen op de nieuwe locatie. Tot slot is het niet duidelijk of er geschikte ruimte is in het Stadhuis. Er moet sprake zijn van een publiek toegankelijke ruimte op de begane grond en de meldkamer moet in ieder geval voor een aantal dagen ook na sluitingstijd van het Stadhuis toegankelijk zijn. Hier moeten dus extra voorzieningen voor worden getroffen. |
---|
Poppodium De Meester
Status | vertraagd | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Bij het welzijnskader is uiteindelijk de bezuiniging deels ingevuld door de bijdrage aan poppodium De Meester van € 250.000 niet meer uit welzijnsbudgetten te betalen. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
In juli 2023 is een rapport opgeleverd dat verschillende scenario’s schetst voor een toekomstig poppodium dat aansluit bij de Culturele Strategie voor Almere in de toekomst. Het betreft een plan voor de ontwikkeling van de Almeerse popcultuur in brede zin, waarbij het poppodium idealiter naast de concertprogrammering voorziet in talentontwikkeling van makers, studioruimte biedt en een (veilige) ontmoetingsplek is voor jongeren vanaf 14 jaar. |
---|
Alternatieve wijze van invullen van de bezuiniging
Het op de huidige plek met de huidige subsidie behouden van De Meester betekent dat er een budget van € 294.000 door de raad beschikbaar zou moeten worden gesteld. Dat is de besparing plus prijsstijgingen. |
---|
Taakstelling beleidspersoneel, toekomstbestendige organisatie, overhead en bedrijfsvoering
Status | op schema | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
We hebben de bezuiniging verdeeld over de programma's. We hebben de helft van de bezuiniging ingevuld op beleidspersoneel en de helft op personeel op de overhead. Dit is gedaan naar rato van de loonsom op beide onderwerpen, voor een zo eerlijk mogelijke verdeling. Bij deze kwartaalrapportage zit een begrotingswijziging om dit ook zo door te voeren, waardoor de budgetten worden verlaagd. Via de kwartaalrapportages monitoren we of we ook na de verlaging binnen de begroting blijven. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
We zien nu geen obstakels. |
---|
Taakstelling organisatie
Status | op schema | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
We hebben deze bezuiniging meegenomen in het totaal van de taakstellingen op de organisatie. Zo bracht de korting op de loonsom van 1% iets meer op dan verwacht, en hebben we de taakstelling op beleid en overhead met € 0,3 miljoen verhoogd. Hiermee is ook deze taakstelling hard ingevuld. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Wij zien geen obstakels bij deze bezuiniging. |
---|
Taakstelling overhead en bedrijfsvoering: huisvesting, catering, vergadering, wagenpark
Status | op schema | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
We hebben de bezuiniging bij deze kwartaalrapportage verdeeld. Dit hebben we nu gedaan op basis van de daadwerkelijke kosten van catering en externe vergaderingen in 2022 en 2023. De bezuiniging is nu hard ingevuld. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
De conclusie is dat er bij deze verdeling helemaal geen budget meer overblijft. Daarom onderzoeken we nog of we deze opdracht kunnen verbreden, wat mogelijk bij de Programmabegroting 2025 kan leiden tot een nieuwe verdeling. Dit zal binnen de bedrijfsvoering worden onderzocht. |
---|
Taakstelling Werk & Inkomen
Status | niet ingevuld | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
We gaan onderzoeken welke besparingsmogelijkheden op korte en langere termijn mogelijk zijn. Dat doen we volgens de onderstaande lijnen: Korte termijn:
Door bijvoorbeeld een vereenvoudiging en combinatie van het aantal inkomensondersteunende voorzieningen en het vergroten van ons bereik zodat minder mensen in de problemen komen. Voorbeeld daarvan is het ambtshalve toekennen van voorzieningen.
Binnen het participatiebudget subsidiëren wij veel organisaties en initiateven die mensen die dat nodig hebben, helpen om weer aan het werk te komen. Daar willen we meer focus in aanbrengen. Door kritisch en in samenhang naar al deze activiteiten te kijken, kunnen we tot een betere besteding van de middelen komen. We willen af van versplintering en de grote variëteit die we nu zien in het aantal aanbieders en trajecten. Daarbij is nodig dat we meer focus aanbrengen in welke klantgroepen we kunnen bedienen. Langere termijn:
Bewoners en gezinnen niet opknippen. In het (brede) sociaal domein ontbreekt veelal een holistische manier van kijken waarbij personen en gezinnen als één geheel worden gezien, en niet als een optelsom van deelproblemen. Door de verregaande arbeidsdeling, het opknippen van te controleren deeltaken, maar ook door discontinuïteit lukt het vaak niet goed om personen die met meerdere problemen te kampen hebben, goed te helpen.
Met het optimaal benutten van het aanwezige maatschappelijke initiatief krijgt preventie ook inhoud. Het belang van preventie is een terugkerend thema in de gesprekken. De opgave waar Almere voor staat is om waar mogelijk het beroep op specialistische, zwaardere en kostbare zorg en hulpverlening uit te stellen en te verruilen (‘substitueren’) voor welzijnspraktijken. Er is nu nog geen concrete lijst met besparingen. Deze zal voor de zomervakantie gereed moeten zijn |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
|
---|
Versoberen meldkamer parkeerbedrijf
Status | op schema | |||
---|---|---|---|---|
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
In het nieuwe contract dat in het 1e kwartaal 2024 is afgesloten voor de uitvoering van het parkeerbeheer is de dienstverlening aan de klant versoberd. We hebben de bemenste openingstijden van de meldkamer teruggebracht. Dit betekent dat mensen voor de slagboom worden doorgeschakeld naar een centrale meldkamer elders in het land buiten deze tijden. Hiermee is een bezuiniging gerealiseerd van € 40.000. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
In het eerste kwartaal van 2024 is de aanbesteding voor het parkeerbeheer afgerond. Hiermee is de bemensing van de meldkamer afgeschaald wat een besparing van € 40.000 heeft opgeleverd. Op overige onderdelen is het contract € 90.000 duurder uitgevallen |
---|
Alternatieve wijze van invullen van de bezuiniging
We hebben de parkeerinkomsten van het gereguleerd parkeren geactualiseerd. Als gevolg van hogere bezetting en tariefsverhoging verwachten we dat onze inkomsten structureel hoger zijn. Daarnaast is alsnog een positief jaarresultaat gerealiseerd als gevolg van een hogere opbrengst eind van het jaar.. Daarnaast is in jaar 2023 alsnog een positief jaarresultaat gerealiseerd als gevolg van een hogere opbrengst eind van het jaar. We moeten nog bezien of deze hogere opbrengst een structureel effect heeft maar dat is wel onze inschatting. In deze kwartaalrapportage is een neutrale begrotingswijziging opgenomen waarmee we de hogere opbrengsten inzetten om:
|
---|