bedragen x € 1.000
risico's | restrisico | kans | risicobedrag | risicobedrag |
---|---|---|---|---|
(A) | (B) | (AxB) | PB 2024 | |
Floriade businesscase | 3.000 | 1.400 | 1.400 | |
Tijdelijke huisvesting Annapark | 13.422 | 20% | 2.700 | |
Zorgplichten Oosterwold | 8.500 | 60% | 4.500 | 4.500 |
totaal | 24.922 | 8.600 | 5.900 |
Floriade businesscase
Het saldo van € 1,4 miljoen is het restant dat over is in de risicoreserve na afronding van het evenement. Dit bedrag houden wij voorzichtigheidshalve nog vast totdat er een definitief besluit is genomen over het al dan niet voortzetten van activiteiten in de Floriade Almere 2022 BV. |
---|
Beheersingsmaatregelen
In deze fase van het proces zijn er geen extra beheersmaatregelen meer getroffen. |
---|
Financiële inschatting
Bij de kwantificering van het risico op de Floriade business case is rekening gehouden met € 3,0 miljoen extra kosten tegen een mix van kans percentages. Daarom is er € 1,4 miljoen gereserveerd in de risicoreserve. |
---|
Tijdelijke huisvesting Annapark
De gemeenteraad heeft in 2021 en 2022 besloten om tijdelijke woningen op het Annapark voor een periode van 15 jaar te realiseren. Deze periode is voor de woningcorporaties te kort om tot een sluitende exploitatie te komen. Daarom is besloten om na deze periode voor 35 jaar een andere locatie beschikbaar te stellen. Als deze locatie niet gevonden kan worden staat de gemeente garant voor het exploitatietekort en het restwaarderisico na de eerste termijn van 15 jaar. Het totale geldgevolg van deze garantstellingen is € 13,5 miljoen. |
---|
Financiële inschatting
Het mogelijke exploitatietekort op de woningen is na 15 jaar € 9.852.000. Na de eerste exploitatietermijn van 15 jaar zijn de woningen nog niet volledig afgeschreven, deze hebben dan nog een restwaarde. Als er geen nieuwe locatie gevonden wordt dan moeten de woningen door de woningcorporaties worden verkocht. Als de verkoopprijs lager is dan de restwaarde dan leidt dit tot een financieel tekort voor de corporaties. Voor dit tekort wordt gebruik gemaakt van de Rijksgarantieregeling financiële herplaatsingsgarantie voor flexwoningen. Uitgangspunt van deze garantieregeling is dat de woningen na de initiële exploitatieperiode van 15 jaar verplaatst worden. En daarna nog een tweede of zelfs derde periode geëxploiteerd kunnen worden. Alle betrokken partijen, naast de eigen gemeente en corporaties ook de gemeente(n) in de regio, verkennen herplaatsing in de regio. Is dat niet mogelijk dan zorgt het Rijk voor een marktmeester die landelijk vraag en aanbod bij elkaar brengt. Lukt het dan nog niet om de woningen te herplaatsen dan heeft de corporatie recht op een financiële compensatie. Deze bestaat uit het verschil tussen de verkoopwaarde en de restwaarde. Het Rijk draagt 60% van dit bedrag bij en gemeenten 25%. De corporaties hebben een eigen risico van 15%. Dit betekent dat de gemeente voor het restwaarderisico garant staat voor een bedrag van maximaal € 3.570.000 (25 % van € 14.281.000 geïndexeerd). Hierbij is geen rekening gehouden met een eventuele verkoopwaarde. |
---|
Beheersingsmaatregelen
We spannen ons samen met de woningcorporaties in om tijdig een nieuwe locatie te vinden voor een volgende exploitatietermijn. Daarmee wordt het risico op het exploitatietekort en het restwaarderisico dan opgelost. |
---|
Zorgplichten Oosterwold
Uit juridisch onderzoek is gebleken dat het niet mogelijk is om de verantwoordelijkheid voor het zuiveren van afvalwater bij de bewoners van Oosterwold neer te leggen. Hierdoor moet er zo snel als mogelijk riolering aangelegd worden. Dat geldt niet alleen voor het hoofdriool, maar ook voor de kavelwegriolering tot de perceelsgrenzen van de bewoners. Daarnaast moeten de huidige IBA’s en CBA’s (Individuele en Collectieve Behandeling Afvalwater) in Oosterwold gefaseerd buiten werking worden gesteld en in de tussentijd in beheer worden genomen door de gemeente. We moeten riolering aanleggen en tijdelijke maatregelen treffen voor de afvalwaterzorg, totdat de definitieve riolering klaar is. Via afzonderlijke raadsvoorstellen (RV23006 en RV23225) en de Programmabegroting 2024 zijn de kosten hiervan in de begroting verwerkt. Er zijn op dit moment echter nog veel onzekerheden, bijvoorbeeld ten aanzien van eventuele schadeloosstellingen en verhaalmogelijkheden. In het raadsvoorstel Fasering, verrekening en dekking afvalwaterzorg Oosterwold (RV23225) is dit verder toegelicht. Het risico voor het afvalwater is daarbij geschat op € 8,5 miljoen. Rekening houdend met de kans van optreden bedraagt de benodigde risicoreservering hiervoor € 4,5 miljoen. Ook hebben we onderzoek gedaan naar mogelijke aanvullende zorgplichten die er gelden binnen Oosterwold, bijvoorbeeld rondom de aanleg van kavelwegen, het oppervlaktewater of de blusvoorziening. We zijn dit nog verder aan het uitwerken. De eventuele (financiële) consequenties hiervan zijn op dit moment nog niet in beeld en dus nog niet meegenomen in het bedrag van de risicoreservering. |
---|
Beheersingsmaatregelen
We onderzoeken de consequenties, samen met de betrokkenen in het gebied. Waar nodig en mogelijk treffen we maatregelen om eventuele risico's en schade te beperken, bijvoorbeeld door het realiseren van tijdelijke voorzieningen. |
---|
Financiële inschatting
Het risico voor het afvalwater is geschat op € 8,5 miljoen. Rekening houdend met de kans van optreden bedraagt de benodigde risicoreservering voor het afvalwater € 4,5 miljoen. De risico's ten aanzien van andere zorgplichten kunnen wij op dit moment nog niet in een bedrag uitdrukken (pm). |
---|