Veiligheid en handhaving

Veilige wijken en georganiseerde ondermijnende criminaliteit

Met dit bedrag betalen we de personeelskosten van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de leefbaarheid en veiligheid. Dit doen wij in de openbare ruimte en bij drank- en horecagelegenheden. Het gaat om medewerkers met de volgende verschillende werkzaamheden:

  • De medewerkers vergunningverlening behandelen de aanvragen voor ontheffingen en vergunningen op grond van de APV en andere wetten. APV staat voor Algemeen Plaatselijke Verordening. In de Algemene Plaatselijke Verordening staan de Almeerse regels over openbare orde en veiligheid.
  • De medewerkers toezicht en handhaving zien toe op de handhaving van veel voorkomende ergennissen, overlast en veiligheid in de wijken en op de naleving van deze regels. Zij proberen problemen te voorkomen en op te lossen. Als het nodig is dan handhaven zij ook.
  • Verder maken wij nog personeelskosten voor beleidsmedewerkers, juridische medewerkers en medewerkers administratie en ondersteuning.

Ook bij de activiteit stads- en cameratoezicht staan personeelskosten voor toezicht en handhaving. Dit zijn buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) die wij inhuren. Bij de inzet van personeel sturen wij op integraal toezicht om efficiënt te werken. Dat betekent dat handhavers nooit maar een enkele taak hebben, maar toezien op alles wat in de openbare ruimte gebeurt. Zij letten in een ronde door de stad dus bijvoorbeeld op overtreding van APV-regels, afvaloverlast, betaling van parkeergelden en jeugdoverlast. Daarom zijn de personeelskosten verspreid over meerdere activiteiten in de begroting.

De inkomsten zijn de leges die wij in rekening brengen voor het behandelen van aanvragen voor vergunningen en ontheffingen op grond van de APV en andere bijzondere wetten. De legesinkomsten voor evenementen staan bij de activiteit evenementenvergunningen.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

lasten 2028

baten 2028

personeel

2,0

2,4

2,7

2,6

2,6

2,6

2,6

inhuur

0,0

0,2

inkoop

0,2

0,1

0,3

0,3

0,2

0,2

0,2

subsidieontvangst

0,0

0,1

0,1

0,1

belasting

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

overig

0,0

0,1

afschrijving

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

voorziening

0,0

0,0

0,1

0,0

0,0

totaal

2,3

0,2

2,9

0,3

3,0

0,3

2,9

0,3

2,8

0,2

2,7

0,2

2,7

0,2

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

1% tot 25% beïnvloedbaar

De loonkosten voor de handhaving van de openbare ruimte zijn beperkt beïnvloedbaar. Vanuit de wet hebben wij een zorgplicht, maar wij zijn vrij om deze zelf in te vullen. Dit doen wij in ons veiligheidsbeleid. Het gaat hier om de uitvoering van ons veiligheidsbeleid.

De inkomsten die wij ontvangen vanuit het verstrekken van horecavergunning zijn beperkt beïnvloedbaar. Dit zijn leges en die mogen maximaal kostendekkend zijn.

Maatschappelijke gevolgen

Als we minder geld uitgeven aan deze activiteit neemt mogelijk de veiligheid, of het gevoel van veiligheid, in de openbare ruimte af.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving bestaat de kans dat er meer taken rondom toezicht en handhaving moeten worden uitgevoerd. Hierdoor hebben wij meer personeel nodig.
  • Als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen moeten we meer handhaven. Zo vraagt een toename in het aantal wietplantages bijvoorbeeld om meer en intensiever handhaven. Hierdoor hebben wij meer personeel nodig.
Deze pagina is gebouwd op 11/29/2024 13:09:00 met de export van 11/29/2024 13:01:58