Veiligheid en handhaving

Omgevingsvergunningen

Het afgeven van milieuvergunningen, het verwerken van meldingen, en toezicht en handhaving op bodem en milieu wordt grotendeels voor ons uitgevoerd door de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek. Wij betalen de omgevingsdienst hier een jaarlijkse bijdrage voor.

Ook maken wij kosten voor medewerkers die het contact met de omgevingsdienst onderhouden, toezicht houden en beleid schrijven.

Via het gemeentefonds krijgen we jaarlijks geld voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving bij industriële bedrijven met moeilijkere milieuproblematiek.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

lasten 2028

baten 2028

personeel

0,4

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

subsidie

1,3

1,8

2,8

2,8

2,8

2,8

2,3

inkoop

0,5

0,2

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

subsidieontvangst

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

overig

0,2

0,0

totaal

2,2

0,4

2,5

0,2

3,3

0,2

3,3

0,2

3,3

0,2

3,3

0,2

2,8

0,2

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

1% tot 25% beïnvloedbaar

Wij hebben een wettelijk verplichting om deze taken uit te voeren. We worden hiervoor gecontroleerd door de provincie Flevoland door middel van het interbestuurlijk toezicht. Wij laten deze taken uitvoeren door de omgevingsdienst. Met de omgevingsdienst hebben wij daarvoor een (wettelijke verplichte) gemeenschappelijke regeling waarin wij deelnemen. We kunnen niet minder taken overdragen aan de omgevingsdienst.

Onze personeelskosten zijn nauwelijks beïnvloedbaar. De invoering van de Omgevingswet en de Wkb vraagt extra inzet in het onderhouden van contact met de omgevingsdienst en het adviseren over uitvoeringsvraagstukken.

Maatschappelijke gevolgen

Het uitvoeren van onze taken door de omgevingsdienst op een hoog kwaliteitsniveau is belangrijk om milieurampen te voorkomen. Door toezicht op milieutaken worden de regels door burgers en bedrijven beter nageleefd. Gebeurt dat niet, dan neemt het naleefgedrag af. Als het fout gaat dan kan dit grote gevolgen hebben voor de leefomgeving van Almeerders. Een voorbeeld is de vuurwerkramp in Enschede en de blijvende impact daarvan. Overigens biedt toezicht op onze milieutaken geen zekerheid dat problemen zich nooit zullen voordoen.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van wijzigingen in wet- en regelgeving, bijvoorbeeld uitbreiding van milieutaken, bestaat de kans dat wij meer taken moeten (laten) uitvoeren. Hierdoor moeten wij meer kosten maken dan we begroot hebben om aan onze wettelijke verplichtingen te voldoen.  
  • Vanuit het Interbestuurlijk Programma versterking van het VTH-stelsel (IBP VTH) doet de werkgroep ‘Robuuste omgevingsdiensten’ aanbevelingen over het versterken van de Omgevingsdiensten. Het risico bestaat dat we daardoor meer kosten moeten maken voor het werk van de Omgevingsdienst. In 2025 wordt deze versterking verder uitgewerkt en weten we of dit nog past binnen ons budget.
  • Als gevolg van de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) per 1 januari 2024 bestaat de kans dat wij de verwachte kosten in de toekomst (nog) niet goed in beeld hebben. Hierdoor moeten wij misschien kosten dan maken die we niet begroot hebben. DeOFGV schat deze meerkosten op 7-8% in maar de deelnemende partijen zijn hierover nog in discussie
Deze pagina is gebouwd op 10/21/2024 12:04:47 met de export van 10/21/2024 11:37:51