Met dit bedrag betalen we de activiteiten van de afdeling Burgerzaken. Het grootste deel besteden we aan personeel voor het verstrekken van documenten Daarnaast maken wij personeelskosten voor onze andere wettelijke taken
Verder houden een aantal medewerkers zich bezig met het bewaken van de kwaliteit van onze dienstverlening, beleid maken en zorgen dat onze archivering, informatiemanagement en de privacy van de burger op orde is. We maken ook ondersteunende kosten Inwoners van Almere betalen leges voor het aanvragen van belangrijke persoonlijke documenten Wij betalen geld aan het Rijk (subsidie) als we documenten uitgeven |
---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 | lasten 2027 | baten 2027 | lasten 2028 | baten 2028 |
personeel | 5,0 | 0,1 | 5,0 | 0,0 | 6,3 | 5,8 | 5,8 | 5,8 | 5,8 | |||||
inhuur | 0,8 | 1,1 | 0,8 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||||||
subsidie | 1,5 | 1,7 | 2,6 | 1,8 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | |||||||
inkoop | 0,7 | 0,7 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | |||||||
subsidieontvangst | 0,2 | 0,2 | ||||||||||||
belasting | 3,5 | 3,6 | 4,6 | 4,1 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | |||||||
afschrijving | 0,3 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||
voorziening | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||||||
totaal | 8,2 | 3,6 | 8,6 | 3,8 | 10,3 | 4,8 | 8,5 | 4,1 | 8,6 | 4,3 | 8,6 | 4,3 | 8,6 | 4,3 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
Deze activiteit is: | 1% tot 25% beïnvloedbaar | ||
De apparaatskosten zijn beperkt beïnvloedbaar Wij kunnen ervoor kiezen om de openingstijden van de Burgerzakenbalie in te korten De kosten die wij als subsidie afdragen aan het Rijk zijn niet beïnvloedbaar Voor de inkomsten geldt dat deze deels beïnvloedbaar zijn Er is dus nog ruimte om het tarief te verhogen. Voor twee Burgerzakenproducten gelden andere regels:
Voor alle leges mogen we het tarief verlagen of geen tarief vragen aan de inwoner. In het geval dat we dit doen dan betalen wij de kosten uit de algemene middelen. |
Maatschappelijke gevolgen
Als de balies bij Burgerzaken minder vaak open zijn, dan betekent dat voor de burger langere wachttijden. De medewerkers moeten grotendeels aan de balie werken. Ook kan langere wachttijden betekenen dat inwoners hun Burgerservicenummer bijvoorbeeld niet op tijd kunnen aanvragen. Dit betekent dat een inwoner zich niet kan verzekeren en geen aanvraag kan doen op andere sociale voorzieningen, zoals een uitkering. Ook wordt het moeilijker om een baan te vinden. Daarnaast werken langere wachttijden mogelijk ondermijnende criminaliteit in de hand. Voor adresonderzoeken betekenen kortere wachttijden mogelijk minder onrechtmatig gebruik van adresinschrijvingen (of ten onrechte door ons verstrekt). We komen hier dan sneller achter. Als wij de tarieven wijzigen, dan is dat van invloed op welke producten burgers aanvragen. Als we hogere tarieven voor een huwelijk vragen, dan is het mogelijk dat burgers ervoor kiezen om in andere gemeenten te gaan trouwen. We sluiten dan minder huwelijk in Almere en ontvangen minder inkomsten. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
|
---|