Openbare ruimte

Parkeren

Met dit geld betalen we de inzet op het controleren en handhaven van de betaald parkeergebieden. Dit betreft onder andere voertuigen en de apparatuur om de voertuigen digitaal te kunnen controleren en de handhavers die geleverd worden door een externe partij. Bij overtredingen leggen wij naheffingen (boetes) op. Dit leidt dan tot inkomsten. Hiermee dekken we de kosten voor de toezicht en handhaving voor de controles van betaald parkeren op straat.

Bij de inzet van handhavers sturen wij op integraal toezicht om efficiënt te werken. Bij de inzet in betaald parkeergebieden zijn de handhavers die belast zijn met die specifieke taak dan ook alert op voertuigen die overige parkeerovertredingen begaan, zoals op de stoepparkeren, onjuist gebruik specifieke parkeerplaatsen enzovoorts.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

lasten 2028

baten 2028

inkoop

1,0

1,1

1,4

1,3

1,3

1,3

1,3

belasting

2,1

2,3

2,8

2,1

2,1

2,1

2,1

voorziening

0,2

0,4

0,4

0,3

0,3

0,3

0,3

totaal

1,2

2,1

1,5

2,3

1,7

2,8

1,5

2,1

1,5

2,1

1,5

2,1

1,5

2,1

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

volledig beïnvloedbaar

Controle op betaald parkeren is niet wettelijk verplicht. Maar het is wel nodig om inkomsten uit betaald parkeren te halen. Ook is dit nodig om het parkeren goed te regelen, bijvoorbeeld om te voorkomen dat het ergens te druk is of dat het tot gevaarlijke situaties leidt (toegang hulpdiensten).

Toezicht en handhaving op parkeren kan worden uitbesteed aan incassobureaus en gecertificeerde parkeercontroleur. Dit kan kosten besparen. Dit past alleen niet bij ons beleid. Beschikbare medewerkers zetten we flexibel in, net waar dit het hardste nodig is.

Maatschappelijke gevolgen

Controle op betaald parkeren is niet wettelijk verplicht. Maar het is wel nodig om inkomsten uit betaald parkeren te halen. Ook is dit nodig om het parkeren goed te regelen, bijvoorbeeld om te voorkomen dat het ergens te druk is of dat het tot gevaarlijke situaties leidt (toegang hulpdiensten).

Toezicht en handhaving op parkeren kan worden uitbesteed aan incassobureaus en gecertificeerde parkeercontroleur. Dit kan kosten besparen. Dit past alleen niet bij ons beleid voor integrale handhaving. Beschikbare medewerkers zetten we flexibel in, net waar dit het hardste nodig is.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van uitbreiding van het betaald parkeergebied, bestaat de kans dat wij meer medewerkers moeten inzetten, en daardoor meer kosten moeten maken.
  • Als gevolg van meer meldingen van inwoners met klachten over voertuigen buiten betaald parkeerzones bestaat de kans dat wij hierop moeten handhaven. We hebben dan meer medewerkers nodig.
Deze pagina is gebouwd op 10/21/2024 12:04:47 met de export van 10/21/2024 11:37:51