Met dit bedrag betalen we overheadkosten. Dit zijn kosten die helpen om de gemeente haar taken uit te laten voeren. Het gaat bijvoorbeeld om ICT, personeelszaken, financiën, juridische zaken en huisvesting. Ook de leidinggevenden en het secretariaat van afdelingen vallen hieronder. We belasten deze kosten door aan de afdelingen. |
---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 | lasten 2027 | baten 2027 | lasten 2028 | baten 2028 |
doorbelasting | -7,5 | -7,6 | -7,7 | -9,7 | -9,7 | -9,7 | -9,7 | |||||||
totaal | -7,5 | 0,0 | -7,6 | 0,0 | -7,7 | 0,0 | -9,7 | 0,0 | -9,7 | 0,0 | -9,7 | 0,0 | -9,7 | 0,0 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
Deze activiteit is: | 1% tot 25% beïnvloedbaar | ||
Voor het toerekenen bestaan regels. Volgens deze regels mogen wij meer overheadkosten toerekenen aan onze taken dan wij nu doen. Het gaat bijvoorbeeld om de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Hierdoor blijft er voor ons meer geld over in de algemene middelen. Het gevolg is dat de tarieven van de afvalstoffenheffing en rioolheffing stijgen voor inwoners en ondernemers. |
Maatschappelijke gevolgen
Als er meer overhead wordt toegerekend aan de afvalstoffenheffing en de rioolheffing gaan deze lokale belastingen omhoog. Hierdoor moeten inwoners meer betalen. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
Als gevolg van minder taken bestaat de kans dat er minder geld beschikbaar is voor overhead waardoor het budget mee moet krimpen. |
---|