Overhead en bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Met dit bedrag betalen we overheadkosten. Dit zijn kosten die helpen om de gemeente haar taken uit te laten voeren. Het gaat bijvoorbeeld om ICT, personeelszaken, financiën, juridische zaken en huisvesting. Ook de leidinggevenden en het secretariaat van afdelingen vallen hieronder. We belasten deze kosten door aan de afdelingen.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

lasten 2028

baten 2028

doorbelasting

-7,5

-7,6

-7,7

-9,7

-9,7

-9,7

-9,7

totaal

-7,5

0,0

-7,6

0,0

-7,7

0,0

-9,7

0,0

-9,7

0,0

-9,7

0,0

-9,7

0,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

1% tot 25% beïnvloedbaar

Voor het toerekenen bestaan regels. Volgens deze regels mogen wij meer overheadkosten toerekenen aan onze taken dan wij nu doen. Het gaat bijvoorbeeld om de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Hierdoor blijft er voor ons meer geld over in de algemene middelen. Het gevolg is dat de tarieven van de afvalstoffenheffing en rioolheffing stijgen voor inwoners en ondernemers.

Maatschappelijke gevolgen

Als er meer overhead wordt toegerekend aan de afvalstoffenheffing en de rioolheffing gaan deze lokale belastingen omhoog. Hierdoor moeten inwoners meer betalen.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

Als gevolg van minder taken bestaat de kans dat er minder geld beschikbaar is voor overhead waardoor het budget mee moet krimpen.

Deze pagina is gebouwd op 10/21/2024 12:04:47 met de export van 10/21/2024 11:37:51