4e kwartaal

Afwijkingen per risicogroep

Hier melden we de knelpunten die we niet aan een andere risicogroep kunnen toewijzen.

bedragen x € 1.000

omschrijving

2024

2025

2026

2027

2028

actualisatie parkeren

450

beheer en onderhoud

-600

btw zorgsysteem Stipter

-1.252

-162

-141

-141

-141

economische ontwikkeling

166

gemeentelijk vastgoed

232

kwijtschelding

700

lichtmastreclame

283

283

283

283

onderwijshuisvesting eerste inrichting

380

riolering

-1.000

risicoreservering afbouwtraject cultuur

-1.000

schooltuinen

97

verhuizing parkeerwinkel van Bleekerstraat naar het stadhuis

-80

-80

wijkbudgetten

175

totaal

-652

-959

62

142

142

actualisatie parkeren

Onze parkeeropbrengsten zijn gestegen door een hogere bezetting. Daarnaast hebben wij de hogere energietarieven doorberekend aan de exploitant van de laadpalen. We hadden al rekening gehouden met de hogere energiekosten in de begroting, maar niet met de hogere opbrengst. Daardoor hebben we nu een meevaller. Het is nog niet duidelijk is hoe de voorgestelde tariefsaanpassingen voor 2025 en de ontwikkelingen in de stad zullen uitpakken.

beheer en onderhoud

Er wordt een negatief resultaat van € 0,6 miljoen verwacht op het beheer en onderhoud. Dit komt voor € 0,1 miljoen doordat het uitvoeren van het dagelijks beheer en onderhoud van onze stad meer heeft gekost.

Daarnaast verwachten we een negatief resultaat van € 0,5 miljoen op het apparaat. De arbeidsmarkt in het beheerdomein is net als de afgelopen jaren bijzonder krap geweest waardoor het zeer lastig blijkt openstaande vacatures te vullen. Hierdoor hebben we duurder personeel moeten inhuren.

btw zorgsysteem Stipter

In de eerste kwartaalrapportage 2024 hebben we aangekondigd om een breed onderzoek te doen naar de btw-compensatie van het sociaal domein. Hieruit blijkt dat we onterecht btw hebben teruggevraagd op een deel van de kosten van het zorgsysteem Stipter. Bij financiële systemen voor algemeen verbruik mogen we de btw terugvragen. Als de activiteiten en kosten één op één te relateren zijn aan zorgverlening is de btw een kostenpost. Dit geld dus ook voor een deel van de kosten van Stipter. Over 2019-2024 kost dit ons ongeveer € 1,25 miljoen inclusief belastingrente. Vanaf 2025 kost het ons ongeveer € 0,2 miljoen per jaar.
Er zijn ook andere activiteiten gecorrigeerd, maar dit heeft een zeer klein effect.

economische ontwikkeling

We hebben in 2024 minder geld uitgegeven aan personeel voor economische ontwikkeling. Dit komt doordat we niet alle vacatures direct konden invullen. Ook houden we geld over wat bedoeld was voor de verkenning van locaties voor bedrijven. Dit komt door vertraging van een onderzoek bij de provincie en door capaciteitsgebrek bij de gemeente.

gemeentelijk vastgoed

Voor het gemeentelijk vastgoed verwachten we een voordeel van € 0,2 miljoen. Dit komt deels doordat sommige panden pas later in het jaar in gebruik zijn genomen, waardoor we niet alle kosten dit jaar gemaakt hebben. Ook zijn er bij een aantal panden minder kapitaallasten dan verwacht door vertragingen bij investeringen. Verder was er een budget voor het verwijderen van een tijdelijk pand, maar deze werkzaamheden zijn uitgesteld, waardoor het geld hiervoor niet is gebruikt. Tegenover deze voordelen verwachten we bij een aantal panden wel een tekort op het onderhoud en hogere kosten voor nutsvoorzieningen.

kwijtschelding

We hebben € 0,5 miljoen minder lasten doordat we minder kwijtscheldingsaanvragen hebben ontvangen. Daarnaast verwachten we een vrijval van de voorziening voor kwijtscheldingen van € 0,2 miljoen. Dit gaat om kwijtschelding van eerdere jaren waar we nog een reservering voor hebben. Dit geld hebben we niet nodig.

lichtmastreclame

Bij de programmabegroting 2025 hebben we onze reclame inkomsten met € 0,8 miljoen naar beneden bijgesteld omdat deze de afgelopen jaren achterbleven op de begroting. Voor komend jaar worden de tarieven geïndexeerd. Daarnaast blijkt uit een nadere analyse dat de inkomsten minder negatief zullen gaan uitkomen dan we hadden ingeschat bij de programmabegroting 2025. Om deze reden stellen wij onze verwachting bij met € 0,3 miljoen voor de komende jaren.

onderwijshuisvesting eerste inrichting

Op dit budget blijft € 0,38 miljoen over. Dit wordt met name veroorzaakt doordat er voor een basisschool geen aanvraag voor eerste inrichting en meubilair is gedaan door het schoolbestuur, terwijl dat wel in het budget 2024 is opgenomen. Dit bedrag valt incidenteel vrij. Mocht er alsnog een aanvraag worden gedaan verwerken we dat bij het eerst volgende kwartaal.

riolering

Er wordt een negatief resultaat tussen de € 0,5 miljoen en € 1,0 miljoen verwacht. Deels wordt dit veroorzaakt door kosten als gevolg van een calamiteit Almeerderstrand en prijsstijging op bestaande contracten. De komende periode gaan we het resultaat verder analyseren.

risicoreservering afbouwtraject cultuur

De adviescommissie Cultuursubsidies Almere 2025 heeft alle subsidieaanvragen voor cultuur beoordeeld. Omdat het subsidieplafond lager is dan de aanvragen vallen sommige partijen onder de zogenoemde zaaglijn. Voor partners met wie wij al een langere subsidierelatie hebben zullen we moeten kijken of we een afbouwverplichting hebben in 2025. In totaal krijgen deze partners € 1,5 miljoen subsidie in 2024. Dit is ons maximale risico. We reserveren hier € 1 miljoen hiervoor, dat is 60% van het totaal. We reserveren dit voor de onvermijdelijke kosten die bij een afbouwverplichting horen.

schooltuinen

In het coalitieakkoord 2022 is voor de schooltuinen in 2023 € 350.000 extra budget en vanaf 2024 € 200.000 structureel extra budget opgenomen. We hebben al eerder vanwege projectvertraging het incidentele budget van 2023 beschikbaar gesteld in 2024. Uit de eindverantwoording van Stad & Natuur blijkt dat niet alle activiteiten zijn uitgevoerd en het incidentele geld ook in 2024 niet volledig is uitgeven. Dit vorderen wij nu terug.

verhuizing parkeerwinkel van Bleekerstraat naar het stadhuis

De parkeerwinkel is nu gevestigd in de Blekerstraat. Deze ruimte huren wij. Via het raadsvoorstel over de takendiscussie heeft u besloten om de parkeerwinkel naar het stadhuis te verplaatsen. Er is een besparing van € 80.000 op de huur ingeboekt. Omdat het huidige huurcontract loopt tot 1 januari 2027, kunnen we de besparing pas vanaf 2027 realiseren, en dus niet in 2025 en 2026.

wijkbudgetten

We verwachten minimaal voordeel verwacht van € 0,18 miljoen op de wijkbudgetten. Van te voren is het lastig in te schatten wanneer, welke verzoeken, voor hoeveel door inwoners worden ingediend. In principe kunnen tot aan het maximum van het budget jaarlijks toekenningen plaatsvinden, ook in de laatste maanden van het jaar. In het raadsvoorstel “Almere 50” wordt dit voordeel in 2025 ingezet.

Deze pagina is gebouwd op 03/12/2025 15:21:56 met de export van 03/12/2025 12:37:04