Het komt voor dat er geld overblijft doordat projecten of activiteiten vertragen. We hanteren het uitgangspunt dat dit geld in principe alleen kan worden doorgeschoven als:
- het om incidenteel geld gaat
- er een concreet bestedingsplan is, bijvoorbeeld doordat al verplichtingen zijn aangegaan
- of als het om Rijksgeld gaat, wat we in latere jaren besteden (dit staat in de aparte groep 'taakmutaties').
Dit geld wordt dus doorgeschoven om het werk op een later moment alsnog te doen.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
taakmutaties | |||||
actieplan wapens en jongeren | 50 | -50 | |||
pilot samenwerking gemeentelijk sociaal domein en veiligheidsdomein | 200 | -200 | |||
spreidingswet | 128 | -128 | |||
projectvertraging | |||||
aanpassingen busstation 't Oor | 111 | -111 | |||
apparaatskosten Burgerzaken | 109 | -109 | |||
bestedingsplan POK-middelen | 253 | -253 | |||
economische ontwikkeling | 603 | -603 | |||
Green Innovation Hub | -165 | 165 | |||
Hulp aan de gedupeerden van de kinderopvangtoeslag affaire (KOTA) | 4.000 | -4.000 | |||
implementatiebudget jeugd | 350 | -350 | |||
informatievoorzieningen Woo | 551 | -551 | |||
investeringen verbeteren leefbaarheid Alnovum opvang Oekraïners | 400 | -400 | |||
inzet pedagogische coaches (speciaal) onderwijs | 62 | -62 | |||
jeugdcriminaliteit en overlast | 80 | -80 | |||
noodonderhoud dierenasiel | 291 | -291 | |||
Regionaal Mobiliteitsteam Flevoland (RMT) | 779 | -779 | |||
reserveren IZA en GALA middelen 2024 voor Positief en Gezond Almere | 1.050 | -738 | -312 | ||
taskforce huisvesting urgenten | 491 | -491 | |||
transformatie ict omgeving | 2.003 | -2.003 | |||
vertraging baggeren | 260 | -260 | |||
Zorg-& Veiligheidshuis Flevoland | 100 | -100 | |||
totaal | 11.706 | -11.394 | -312 |
Taakmutaties
actieplan wapens en jongeren
Vanuit de decembercirculaire is landelijk via een decentralisatie uitkering geld beschikbaar gesteld voor het actieplan wapens en jongeren. Dit plan stelt deelnemende gemeenten in staat om samen met onderwijsinstellingen extra activiteiten te organiseren om scholen te ondersteunen bij het maken van beleid om het dragen en gebruiken van wapens te voorkomen. Het geld kan bijvoorbeeld ook worden ingezet om lokale samenwerking tussen gemeenten, onderwijsinstellingen en andere maatschappelijke partners te verstevigen. Almere ontvangt hiervoor € 50.000 in 2024 en de uitgaven zullen plaatsvinden in 2025.
pilot samenwerking gemeentelijk sociaal domein en veiligheidsdomein
In de decembercirculaire 2024 is via een decentralisatie uitkering geld beschikbaar gesteld voor de pilot samenwerking gemeentelijk sociaal domein en veiligheidsdomein. Doelstelling van deze pilot is om in de praktijk te leren hoe de samenwerking tussen het gemeentelijk sociaal domein en het veiligheidsdomein eruit kan zien om kansen en perspectief te bieden aan risicovolle en kwetsbare groepen. Almere is één van vier gemeenten die hiervoor geld ontvangt en een voorstel verder vorm mag geven. We ontvangen hiervoor € 200.000 in 2024 en de uitgaven zullen plaatsvinden in 2025.
spreidingswet
Vanuit de decembercirculaire is via een decentralisatie uitkering voor elke gemeente geld beschikbaar gekomen voor de spreidingswet. Vanuit de Spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe taak gekregen in het zoeken naar opvangplekken voor asielzoekers om zo tot een evenwichtigere spreiding van asielzoekers te komen over gemeenten en provincies. De gemeente Almere ontvangt hiervoor € 128.000 in 2024 en de uitgaven zullen plaatsvinden in 2025.
Projectvertraging
aanpassingen busstation 't Oor
Bij de programmabegroting 2023 is extra geld vrijgemaakt voor het verbeteren van de toegankelijkheid in de openbare ruimte.
Het busstation ’t Oor heeft onlangs een nieuwe overkapping gekregen. Deze overkapping is gemaakt van staal. De bestaande geleide lijnen lopen nu door de constructie heen en/of onder de schuine steunbalken van de overkapping. Doordat de steunbalken schuin staan, kunnen mensen hun hoofd eraan stoten. Daarnaast voldoet het huidige pad van de geleide lijnen niet meer aan de geldende normen en richtlijnen. We willen daarom aanpassingen doen. Ook de bestrating gaat worden aangepakt.
Omdat het een hele klus is om al deze onderdelen samen te voegen, verplaatsen we het budget voor de geleide lijnen naar 2025. Het voorwerk is nu gedaan, en in 2025 gaan we verder met de uitvoering.
apparaatskosten Burgerzaken
Voor 2024 is extra budget ontvangen van totaal € 0,9 miljoen. Dit budget is bedoeld om de extra druk op de afdeling burgerzaken als gevolg van een paspoortpiek en nieuwe wetgeving naamswijziging op te kunnen vangen. De paspoortpiek duurt tot 2028. Alleen voor 2024 is extra budget beschikbaar gesteld. De verwachtte opkomst is na de zomer gedaald. Hiernaar is eveneens gehandeld, waardoor een budget van € 0,1 miljoen niet besteed is in 2024. De verwachting is evenwel dat dit komend jaar nodig zal zijn. Daarom hevelen we dit over naar 2025. In 2025 doen we onderzoek naar het structurele beeld bij burgerzaken. Dit gaat om zowel de inkomsten (leges) als de kosten zoals afdracht aan Rijk en personeelslasten.
bestedingsplan POK-middelen
Dit is geld dat wij van het Rijk hebben gekregen voor de verbetering van onze dienstverlenging aan onze inwoners. Door vertraging in de uitvoering schuiven we € 0,25 miljoen door naar 2025. De koppeling met het programma Dienstverlening zorgt voor verdere vertraging. Dit komt bovenop de € 1,9 miljoen die we bij de derde kwartaalrapportage 2024 hebben doorgeschoven. In totaal verwachten we in 2024 € 0,6 miljoen uit te geven aan de verbetering van onze dienstverlenging aan onze inwoners via dit plan.
economische ontwikkeling
Op basis van het coalitieakkoord 2022 is in de begroting 2023 geld beschikbaar gesteld voor een risicofonds en onderwijs & arbeidsmarkt. In totaal gaat het om incidenteel € 2,5 miljoen tot en met 2026. Bij de coalitieonderhandelingen 2024 is afgesproken dit geld anders in te zetten. We willen dit gebruiken voor (een eventueel vervolg op) de Regiodeal Nieuw Land, of daarmee samenhangende activiteiten. We zijn vergeten dit in de begroting te verwerken. Daarom stellen we voor dit geld door te schuiven naar 2025, zodat dit alsnog hiervoor ingezet kan worden.
Green Innovation Hub
We zijn voortvarend aan de slag met de Green Innovation Hub. Hierdoor zijn werkzaamheden die gepland stonden voor 2025 al gedeeltelijk in 2024 opgepakt. We hebben dit alleen niet in de begroting verwerkt. Het tekort dat hierdoor in 2024 is ontstaan verrekenen we daarom met het budget 2025. Per saldo is dit neutraal.
Hulp aan de gedupeerden van de kinderopvangtoeslag affaire (KOTA)
In 2024 houden we € 4 miljoen over op de hulp die wij bieden aan de gedupeerden van de KOTA. Dit reserveren we voor uitvoeringskosten in 2025 en 2026.
We hebben van het Rijk de opdracht gekregen om gedupeerden te helpen en te begeleiden. De begeleiding wordt grotendeels uitgevoerd door de gemeente en de Schoor. Het voordeel ontstaat omdat we een vast normbedrag ontvangen voor de hulp die we bieden. De kosten spreiden zich uit over meerdere jaren.
implementatiebudget jeugd
In 2024 is € 2 miljoen beschikbaar voor de aanbesteding en implementatie van nieuwe contracten en voor onderzoek naar de stevige lokale teams. Hiervan hebben we € 1,1 miljoen uitgegeven, vooral aan jeugdhulp met verblijf (€ 0,4 miljoen) en inkoop jeugdhulp zonder verblijf.
Er blijft € 0,9 miljoen over voor 2025. We schuiven nu € 0,35 miljoen extra door, bij de 3e kwartaalrapportage 2024 hebben we al € 0,55 miljoen doorgeschoven naar 2025.
informatievoorzieningen Woo
De invoering van de Woo is gefaseerd gepland door het Rijk, waarbij ook de informatievoorzieningen gefaseerd nodig zijn. Door deze fasering is niet alles in 2024 nodig. Daarnaast is later gestart met de projecten door verandering van de programmamanager en de projectleider ICT. Hierdoor zijn minder projecten uitgevoerd. Dit wordt nu in 2025 uitgevoerd.
investeringen verbeteren leefbaarheid Alnovum opvang Oekraïners
De investeringen van € 0,4 miljoen voor de verbetering van de leefbaarheid in het Alnovum vertragen naar 2025. We stellen voor dit bedrag daarom door te schuiven. Dit is verder toegelicht in het hoofdstuk sociaal domein.
inzet pedagogische coaches (speciaal) onderwijs
In het coalitieakkoord 2022 is extra geld beschikbaar gesteld voor het tegengaan van mensenhandel. In 2024 blijft hiervan € 62.000 over. Dit geld is bedoeld om de pilot voor pedagogische coaches in het (speciaal) onderwijs in te zetten uit te voeren. Doordat een projectleider was uitgevallen bij onze partner is er vertraging opgetreden. De partner, stichting Eduvier (scholengemeenschap) heeft aangegeven de pilot in 2025 te kunnen afronden. Als de aanvraag voor verlenging wordt goedgekeurd is het budget in 2025 nodig.
jeugdcriminaliteit en overlast
We houden € 80.000 over op de aanpak van jeugdcriminaliteit en overlast. Hiervoor is eenmalig geld beschikbaar gesteld bij het coalitieakkoord 2022. Dit geld is bedoeld voor de aanpak van criminele families. We hebben hier afspraken over gemaakt met onze partner (de GGD). Door capaciteitsproblemen is het niet gelukt om hetgeld in 2024 uit te geven, daarom stellen we voor om dit geld in 2025 beschikbaar te stellen.
noodonderhoud dierenasiel
In 2023 is bij de Programmabegroting van 2024 extra geld beschikbaar gesteld voor noodzakelijk onderhoud aan het pand van het dierenasiel. Met dit geld kunnen we ervoor zorgen dat in het bestaande pand veilig gewerkt kan worden en het dierenwelzijn wordt geborgd. Van dit geld houden we € 0,3 miljoen over in 2024. Totdat er meer duidelijkheid is over de toekomstige huisvesting van het dierenasiel moeten we rekening houden met onvoorziene onderhoud kosten. Daarom reserveren we dit geld in 2025 voor onvoorziene kosten.
Regionaal Mobiliteitsteam Flevoland (RMT)
Voor de doorontwikkeling van het RMT is eenmalig € 0,3 miljoen beschikbaar gesteld door het Rijk. In 2024 hebben we hieruit de kosten voor coördinator en ondersteuner betaald (€ 0,1 miljoen).
De planning was dat per 1 januari het RMT zou worden opgeheven en op zou gaan in het Regionaal Werkcentrum Flevoland. Dit is vertraagd. De € 0,2 miljoen die overblijft gebruiken we in het eerste halfjaar 2025 om het RMT voort te zetten. Daarna houdt het RMT op te bestaan en gaat op in het op te richten Regionaal WerkCentrum (RWC).
De uitvoering van projecten zoals aanpak jeugdwerkloosheid en crisisdienstverlening is ook vertraagd. Hierdoor geven we € 0,6 miljoen minder uit. Dit geld schuiven we ook door naar volgend jaar.
reserveren IZA en GALA middelen 2024 voor Positief en Gezond Almere
Gemeenten hebben via de VNG besloten de gesprekken over IZA met het kabinet te stoppen. De belangrijkste reden hiervoor is de bezuiniging van het kabinet op gemeentelijke budgetten voor gezondheidsprojecten. Hierdoor is de beschikbaarheid van de € 2,4 miljoen aan IZA SPUK-middelen voor 2025 en 2026 onzeker geworden. Deze middelen zijn nodig voor de financiering van het transformatieplan Positief Gezond Almere (PGA). Via dit plan werken zorg- en welzijnsorganisaties samen met de gemeente om de zorg toegankelijk te houden. Samen met zorgverzekeraars is een transformatieplan opgesteld ter waarde van ruim € 20 miljoen.
Om de financiering van het PGA zeker te stellen, doen we een voorstel voor alternatieve dekking.
In 2024 verwachten we een overschot van € 1,05 miljoen op de IZA- en GALA-activiteiten. We stellen voor dit bedrag te reserveren. Ook willen we de beschikbare € 0,92 miljoen aan POK-middelen, bedoeld voor een betere aansluiting tussen het medisch en sociaal domein reserveren.
Als de IZA-middelen voor 2025 en 2026 niet door het Rijk worden toegekend, blijf er een tekort over van € 0,43 miljoen voor het transformatieplan. Dit moeten we dan oplossen door de uitgaven te her prioriteren.
Als het Rijk de IZA-middelen voor 2025 en 2026 wél beschikbaar stelt, is alternatieve financiering niet nodig. In dat geval komen de IZA- en GALA-middelen van 2024 vrij en kunnen de POK-middelen worden ingezet voor andere activiteiten binnen het POK-bestedingsplan.
taskforce huisvesting urgenten
We hebben dit jaar nog geen nieuwe deal met de woningcorporaties gesloten over het verlagen van de huur van sociale huurwoningen (aftoppen). Dit is een maatregel om meer urgenten te kunnen huisvesten. Hierdoor geven we € 0,5 miljoen minder uit. Omdat het om incidenteel geld gaat dat volgend jaar nodig is om de activiteiten uit te voeren schuiven we het geld door naar 2025.
transformatie ict omgeving
In de vierde kwartaalrapportage 2023 is € 18 miljoen beschikbaar gesteld voor de transformatie van onze ict omgeving. Hierin is de migratie van het financiële systeem en van de applicaties van burgerzaken en inkomen afgerond. Met migratie bedoelen we het overzetten van het huidige platform naar een nieuw platform. Voor de migratie van applicaties naar een nieuw cloud platform (Azure) hebben we in 2024 eerst veel tijd moeten besteden aan een goede technische inrichting. Ook moesten we het testmanagement op orde brengen. Hierdoor zijn er nog maar enkele applicaties naar gemigreerd. Het overgrote deel zal in 2025 plaatsvinden.
Door verschillende oorzaken lopen de onderdelen databases, netwerkschijven, de aanbesteding van het beheer, moderne werkplek en connectiviteit ook door naar 2025. Op het programma Belastingen is er in 2024 niet alles uitgegeven door openstaande vacatures. Het programma Vervanging Afvalsysteem Stadsreiniging is vertraagd door ontwikkelingen bij de leverancier.
In totaal is er in 2024 € 2 miljoen minder uitgegeven dan verwacht. Dit stellen we beschikbaar in 2025, omdat we de kosten nog wel moeten maken.
vertraging baggeren
Bij de derde kwartaalrapportage 2023 is extra geld beschikbaar gesteld voor het baggeren van wateren die we overdragen aan het waterschap. Tijdens de uitvoering is gebleken dat de hoeveelheid bagger groter is dan tijdens inmeting vooraf bepaald. Het afvoeren hiervan heeft meer tijd nodig.
Zorg-& Veiligheidshuis Flevoland
Almere voert de administratie van het regionale Zorg- & Veiligheidshuis Flevoland (ZVHF) en werkt hierin samen met de vijf overige gemeenten in Flevoland en vele instanties zoals politie, reclassering, OM, GGZ en GGD. Ook worden taken uitgevoerd waarvoor Almere als centrumgemeente specifieke middelen ontvangt. De middelen hiervan vanuit het rijk zijn het belangrijkst. Dit zijn bijvoorbeeld Preventie met Gezag, Grip op Onbegrip en de POK middelen. Maar ook gemeenten en organisaties dragen middelen bij voor de specifieke uitvoering van de taken. Aangezien dit allemaal regionale middelen betreft, moeten eventuele overschotten hiervoor binnen het ZVHF gereserveerd blijven. Bij de derde kwartaalrapportage 2024 was al € 150.000 aan verwacht positief resultaat doorgeschoven naar 2025. Samen met de nu aanvullende prognose van € 100.000 voordeel, komt het totale overschot 2024 uit op € 250.000.