In deze groep laten we de wijzigingen van uitkeringen binnen het gemeentefonds zien. Van het Rijk hebben we op Prinsjesdag de septembercirculaire ontvangen. In dit document is aangegeven wat de wijzigingen zijn in het geld dat gemeenten ontvangen van het Rijk. Deze wijzigingen hebben we hieronder in drie groepen verdeeld. De wijzigingen in loon en prijsstijgingen van het gemeentefonds, de verandering in de volumegroei van het gemeentefonds en overige bijstellingen van het gemeentefonds.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
loon en prijsstijgingen gemeentefonds | -4.500 | -4.500 | -4.500 | -4.500 | |
volumegroei gemeentefonds | -170 | -650 | -1.260 | -1.850 | |
overige bijstellingen gemeentefonds | -3.535 | -165 | 300 | 500 | 2.500 |
totaal | -3.535 | -4.835 | -4.850 | -5.260 | -3.850 |
loon en prijsstijgingen gemeentefonds
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
a. compensatie Rijk loon en prijsstijgingen 2025 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
b. loon en prijsstijgingen 2025 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | |
c. loon en prijsstijgingen verrekening over 2024 | -4.000 | -4.000 | -4.000 | -4.000 | |
totaal | -4.500 | -4.500 | -4.500 | -4.500 |
a. compensatie voor loon- en prijsstijgingen 2025
Als gemeente ontvangen we via het gemeentefonds geld voor loon- en prijsstijgingen. Hoeveel we ontvangen wordt berekend op basis van het percentage prijs bruto binnenlands product. Dit percentage wordt in het voorjaar (februari) en najaar (september) door het Centraal Planbureau gepubliceerd. Voor het jaar 2025 wordt dit percentage nu hoger ingeschat dan in het voorjaar. We krijgen hiervoor € 2 miljoen extra van het Rijk. Voor het jaar 2024 ligt dit percentage ook fors hoger dan in het voorjaar. Hiervoor krijgen we echter geen compensatie, omdat het Rijk de compensatie voor 2024 berekent op basis van het percentage van het voorjaar en dit daarna niet meer aanpast. Wij en ook de andere gemeenten in Nederland vinden dit niet eerlijk, omdat de werkelijke kosten voor loon- en prijsstijgingen in 2024 dus hoger zijn.
b. loon- en prijsstijgingen 2025
Als gemeente maken we ook extra kosten doordat lonen en prijzen stijgen. Dit geldt natuurlijk voor de personeels- en inkoopkosten van de gemeente zelf, maar ook voor onze partners die geld van de gemeente ontvangen. Om te bepalen hoeveel we hiervoor moeten reserveren gebruiken we niet het percentage prijs bruto binnenlands product, maar gebruiken we andere indexcijfers die een betere inschatting geven van de werkelijke loon- en prijsstijgingen. De extra kosten bedragen € 2,5 miljoen.
c. loon- en prijsstijgingen verrekening over 2024
In onze subsidieverordening staat dat gesubsidieerde instellingen alsnog extra geld ontvangen, als de werkelijke loon- en prijsstijging achteraf hoger blijkt. Dus voor 2025 ontvangen gesubsidieerde instellingen nog een verrekening voor de te weinig ontvangen loon en prijscompensatie in 2024. Deze verrekening over 2024 bedraagt op basis van de nieuwe indexcijfers structureel € 4 miljoen.
volumegroei gemeentefonds
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
-170 | -650 | -1.260 | -1.850 | ||
totaal | -170 | -650 | -1.260 | -1.850 |
Als gemeente ontvangen we via het gemeentefonds naast geld voor loon- en prijsstijgingen ook geld voor volumegroei. Hoeveel we voor volumegroei ontvangen wordt berekend op basis van het 8-jaars historisch gemiddelde van de ontwikkeling van het bruto binnenlands product. Dit gemiddelde is door het Centraal Planbureau nu lager ingeschat dan in het voorjaar. Hierdoor ontvangen we minder geld.
overige bijstellingen gemeentefonds
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
a. aanpassing verdeling gemeentefonds | -2.000 | ||||
b. verschuiving afrekening BCF 2024 | -1.535 | 1.535 | |||
c. meerjarig effect BCF | 2.000 | ||||
d. diverse bijstellingen | -1.700 | 300 | 500 | 500 | |
totaal | -3.535 | -165 | 300 | 500 | 2.500 |
a. aanpassing verdeling gemeentefonds
De verdeling van het gemeentefonds is aangepast op verschillende landelijke ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld het aantal huishoudens met een laag inkomen en het aantal inwoners met een migratieachtergrond. Door deze aanpassing ontvangen wij in 2024 minder geld.
b. verschuiving afrekening BCF 2024
In de tweede kwartaalrapportage van 2024 is de begroting aangepast voor de ruimte onder het BTW compensatiefonds (BCF). We hebben toen voor de jaren 2024 tot en met 2027 het bedrag bijgesteld op basis van de definitieve afrekening van 2023. Dit was landelijk € 573 miljoen en voor Almere bijna € 7 miljoen. In de septembercirculaire hebben we nu voor 2024 een voorschot ontvangen van circa € 5,5 miljoen. We gaan ervanuit dat we de resterende € 1,5 miljoen in 2025 ontvangen bij de definitieve afrekening.
c. meerjarig effect BCF
In de tweede kwartaalrapportage van 2024 hebben we voor het jaar 2028 voorzichtigheidshalve de helft van het bedrag van de definitieve afrekening 2023 opgenomen, dus € 3,5 miljoen. Volgens de richtlijnen van de toezichthouders van de provincie mag een gemeente het volledige bedrag van de laatste definitieve afrekening opnemen. Op basis van het voorschot 2024 van € 5,5 miljoen kiezen we ervoor om het structurele bedrag met € 2 miljoen te verhogen.
d. diverse bijstellingen
Dit betreft een verzameling van diverse bijstellingen van het gemeentefonds die vanaf 2028 per saldo een positief effect hebben van € 0,5 miljoen.