In deze risicogroep actualiseren we onze inkomsten uit belastingen en heffingen. De belangrijkste belasting is de onroerendezaakbelasting (OZB). Dit is de gemeentelijke belasting op een woning of bedrijfspand. We zien een hogere waarde van de onroerende zaken. We verrekenen de hogere waarde met een lager ozb tarief. Dit noemen we het weegschaalprincipe. Daarnaast zien we incidentele voordelen op de naheffing parkeren en de toeristenbelasting.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
naheffing parkeren | 455 | ||||
onroerendezaakbelasting | 597 | -327 | -352 | -377 | -402 |
Toeristenbelasting | 169 | ||||
totaal | 1.221 | -327 | -352 | -377 | -402 |
naheffing parkeren
Door de (extra) inzet van de scanauto en door meer autobezitters die geen parkeergeld betalen ontvangen we in 2024 meer inkomsten uit naheffingen. Wel moeten wij hierdoor extra handhavers inzetten voor de nacontrole en onze voorzieningen voor oninbare naheffingen verhogen. Per saldo levert dit een voordeel op van € 0,5 miljoen.
onroerendezaakbelasting
a. Onroerendezaakbelasting
Uit de hertaxatie blijkt de WOZ-waarde van objecten hoger dan eerder ingeschat. Daarnaast zijn er meer objecten. Voor de niet-woningen is er in de eerste helft van 2024 ongeveer twee keer zoveel nieuwbouw opgeleverd dan waar rekening mee was gehouden. Als gevolg hiervan ontvangen we meer ozb-opbrengsten.
b. Gemeentefonds
Hier staat tegenover dat het gemeentefonds wordt verlaagd. Als de waarde van ons onroerend goed stijgt, krijgen we minder geld uit het gemeentefonds. Het Rijk gaat ervanuit dat gemeenten dan zelf meer inkomsten kunnen binnen halen.
Per saldo heeft deze wijziging een negatief effect van structureel € 0,4 miljoen. Dit komt doordat de hogere inkomsten door de hertaxatie een eenmalig voordeel opleveren in 2024. Dat komt doordat wij het zogeheten weegschaalprincipe toepassen. Dit zorgt ervoor dat als de WOZ-waarde stijgt, we het tarief verlagen. De verlaging van het gemeentefonds is daarentegen wel structureel.
Toeristenbelasting
De toeristenbelasting wordt begroot op basis van de gemiddelde kamerprijs en de verwachte bezettingsgraad. In 2024 is een groot deel van de hotelkamers gebruikt voor opvang van vluchtelingen, met name Oekraïners. Omdat zij in Almere staan ingeschreven ontvangen we hiervoor geen toeristenbelasting. We worden hiervoor door het Rijk gecompenseerd. De bezettingsgraad ligt voor deze hotelkamers (100%) hoger dan de verwachte bezettingsgraad van 70%. Omdat deze situatie tijdelijk is, passen we onze begroting niet structureel aan.