3e kwartaal

Afwijkingen per risicogroep

Het komt voor dat er geld overblijft doordat projecten of activiteiten vertragen. We hanteren het uitgangspunt dat dit geld in principe alleen kan worden doorgeschoven als:

  • het om incidenteel geld gaat
  • er een concreet bestedingsplan is, bijvoorbeeld doordat al verplichtingen zijn aangegaan
  • of als het om Rijksgeld gaat, wat we in latere jaren moeten besteden (dit staat in de aparte groep 'rijksmiddelen').

Dit geld wordt dus doorgeschoven om het werk op een later moment alsnog te doen.

bedragen x € 1.000

omschrijving

2024

2025

2026

2027

2028

aanpak asbest woning- en schuurdaken

360

-320

-40

actualisatie begroting Veiligheidshuis

150

-150

afvalwater Oosterwold

5.510

-1.310

-1.100

-3.100

beheersoftware openbare ruimte

137

-137

bestedingsplan POK-middelen

1.922

-558

-1.597

233

dierenwelzijn

135

-135

divers groen

141

-141

Energiebesparing MKB en Isolatieprogramma

775

-775

experiment Gesloten coffeeshopketen

84

-84

ICT projecten persoonlijk en gepersonaliseerd

1.763

1.082

-415

-2.430

implementatiebudget jeugdhulp

575

-575

Initiatievenbudget Gemeenteraad

1.264

-1.264

innovatie onderwijs

331

-331

Integraal Zorgakkoord lokaal deel

90

-90

invoering omgevingswet

130

-130

invoering Woo

490

-490

klimaatinstallatie Kunstlinie

nieuw financieel systeem

250

-250

Pampus

900

-900

proef nachttrein

115

-115

regionale re-integratie

68

-68

Scheidingsloket

525

-275

-250

Taskforce huisvesting urgenten 2024

-1.978

1.978

Toekomstbestendig afval inzamelsysteem

900

500

-350

-1.050

uitstel sloop gymzaal Sas van Gentlaan

539

-539

verbeteren aanpak digitaliseren processen

200

-200

vervanging Afvalsysteem Stadsreiniging

194

-194

volwasseneneducatie

310

-310

Wijkgericht werken

85

-85

totaal

15.965

-5.647

-3.887

-6.431

aanpak asbest woning- en schuurdaken

In 2024 zijn we gestart met de subsidieregeling om asbestdaken van woningen te saneren. Er komen minder aanvragen binnen dan verwacht. Het blijkt dat er behoefte is aan een compleet ontzorgingspakket bij de inwoners. In 2024 verwachten we 25 aanvragen waarvoor totaal € 250.000 nodig is. Er blijft daardoor € 280.000 over in 2024. Dit willen we in 2025 alsnog inzetten via een aanpak die beter past bij de behoefte.

In 2024 zoeken we ook een marktpartij die de asbest op schuurdaken vanaf 2025 zal saneren. De uitvoering vindt plaats tussen 2025 en 2026. De hiervoor in 2024 begrote uitvoeringskosten van € 80.000 schuiven we daarom door naar deze twee jaren.

actualisatie begroting Veiligheidshuis

Voor het Veiligheidshuis zijn wij centrumgemeente voor de gehele regio en partners. Dat betekent dat de administratie en begroting via onze begrotingscyclus loopt. Bij deze begroting wordt dus ook de begroting van het Veiligheidshuis geactualiseerd. We verwachten een voordeel in 2024 door het niet inzetten van het beschikbare budget voor re-integratie (officer, RIO). Naar verwachting wordt de RIO-regeling met een jaar verlengd. Het budget wordt doorgeschoven naar 2025 en blijft daarmee beschikbaar voor het Veiligheidshuis.

afvalwater Oosterwold

Op basis van het raadsvoorstel Fasering, verrekening en dekking afvalwaterzorg Oosterwold (23225) is geld beschikbaar gesteld voor de afvalwaterzorg in Oosterwold. Er waren toen nog veel onzekerheden, bijvoorbeeld over wanneer welke kosten zich zullen voordoen. We stellen deze inschatting nu bij, op basis van de actuele inzichten. We verwachten het geld dat in 2024 overblijft de komende jaren alsnog nodig te hebben voor deze taken. We schuiven dit geld daarom door.

beheersoftware openbare ruimte

Het vervangen van de software-applicatie voor het beheer van de openbare ruimte is vertraagd. Dit komt doordat er meer tijd nodig is voor de implementatie dan verwacht. Het budget verschuiven we daarom naar 2025.

bestedingsplan POK-middelen

Begin dit jaar is een bestedingsplan vastgesteld voor de POK-middelen tot en met 2027. Dit is geld dat wij van het Rijk hebben gekregen voor de verbetering van onze dienstverlenging aan onze inwoners. Het plan heeft vijf lokale actielijnen. Dit jaar hebben we samen met onze partners het plan verder uitgewerkt. De totale investering blijft gelijk, maar de uitgaven vertragen. Vooral door de tijd die nodig is om projecten zoals Bouwen aan Vertrouwen op te starten. Daarom schuiven we € 1,9 miljoen door van 2024 naar 2025 en 2026.

Ook investeren we in totaal € 0,5 miljoen extra in lijn 5, integraal werken in het sociaal domein, omdat dit snel de dienstverlening aan inwoners van Almere verbetert. Dit betalen we door minder uit te geven aan andere lijnen.

dierenwelzijn

Door de focus op de realisatie van de nieuwe beleidsnota Dieren, was er in 2024 onvoldoende capaciteit om al over te gaan tot de uitvoering van concrete dierenwelzijnsmaatregelen. Deze voor de gemeente nieuwe ambities vragen om grondige afstemming en onderzoek om tot effectieve bestedingen te komen. In de afstemming rond de beleidsnota is hier al veel voorwerk voor verricht. Dit wordt meegenomen in de uitvoeringsagenda die in 2025 aan het college wordt voorgelegd.  

Door het in 2024 overgebleven coalitiegeld over te hevelen naar 2026 kan dit alsnog worden ingezet voor bijvoorbeeld het verbeteren van het leefgebied van dieren. Denk hierbij aan ingrepen in de openbare ruimte om knelpunten tussen het leefgebied van mensen en dieren op te lossen en de aanleg of verbetering van het leefgebied van dieren.

divers groen

De werkzaamheden voor het project 'divers groen' moeten gedaan worden in het plantseizoen, als de weeromstandigheden niet te nat zijn. Een deel van de werkzaamheden zal daarom in 2025 worden uitgevoerd in plaats van 2024. Ook is het projectbudget toegenomen door het inzetten van subsidies. Vanwege capaciteitstekort zal de uitvoering hiervan in 2025 plaatsvinden.

Energiebesparing MKB en Isolatieprogramma

In 2022 hebben wij via het gemeentefonds incidenteel € 1,1 miljoen ontvangen voor de uitvoeringskosten van het klimaatakkoord. Van dit geld zetten we € 0,55 miljoen in voor een project voor energiebesparing in het MKB. Het project heeft als doel om 450 kleine ondernemers in Almere te helpen met energiebesparing door middel van energieadvies en het installeren van energiebesparende producten. We verwachten dat het project in september/oktober 2024 start. De doorlooptijd is zes maanden, waardoor we een deel van het budget voor 2024 pas in 2025 nodig hebben.

Daarnaast zetten we € 0,5 miljoen in voor isolatiemaatregelen, samen met een subsidie die we hiervoor hebben ontvangen. We maken eerst de subsidie op, waardoor onze eigen middelen in 2024 niet nodig zijn. We verwachten dit geld in 2025 alsnog hiervoor in te zetten.

experiment Gesloten coffeeshopketen

Almere is één van de tien deelnemende gemeenten aan het experiment gesloten coffeeshopketen. Voor onze deelname hebben we een financiële tegemoetkoming van het Rijk ontvangen voor vier experimenteerjaren, van ieder € 84.000. De start van de experimenteerfase is al meerdere malen uitgesteld. Het Rijk heeft laten weten ernaar te streven medio november 2024 bekend te maken wanneer de experimenteerfase start. Deze start niet eerder dan zes weken na bekendmaking hiervan. Het is onze verwachting dat de experimenteerfase op zijn vroegst in januari 2025 van start gaat, waardoor het budget nogmaals opschuift en beschikbaar komt voor de de periode 2025-2028.

ICT projecten persoonlijk en gepersonaliseerd

Binnen het extra geld voor ICT projecten is de ambitie 'persoonlijk en gepersonaliseerd' beschreven. We hebben de losse projecten geactualiseerd. Een aantal projecten binnen deze ambitie zullen later starten dan gepland. We willen de focus leggen op het succesvol afronden van de projecten in uitvoering voordat we nieuwe starten. Met deze wijziging passen we de begroting hierop aan.

implementatiebudget jeugdhulp

Om de sterke lokale teams op te zetten en voor de implementatie van de inkoop jeugdhulp zonder verblijf is bij de Programmabegroting 2024 geld beschikbaar gesteld. In 2024 is er in totaal € 2,5 miljoen beschikbaar. Het opzetten van de sterke lokale teams is vertraagd maar wel al in gang gezet. Dit loopt door in 2025. Ook de kosten voor (de implementatie van) de aanbesteding jeugdhulp zonder verblijf lopen door in 2025. We schuiven daarom € 0,6 miljoen door naar 2025.

Initiatievenbudget Gemeenteraad

Het initiatievenbudget van de gemeenteraad is voor vier jaar beschikbaar gesteld (2023-2027). Het geld dat we in 2024 verwachten over te houden schuiven we door naar 2025.

innovatie onderwijs

In het voorjaar van 2023 hebben wij met de schoolbesturen afgesproken dat dit budget gekoppeld wordt aan de Lokaal Educatieve Agenda (LEA). De LEA is begin mei 2024 vastgesteld, inclusief een uitvoeringsplan en bestedingsplan. Op basis van een afwegingskader is onder regie van de gemeente besloten om de aanvragen die in het bestedingsplan staan toe te kennen. De subsidies zijn allemaal beschikt voor het gehele budget van € 500.000, maar de activiteiten lopen door in 2025 omdat deze betrekking hebben op het schooljaar 2024-2025. Vandaar dat het resterende budget van € 331.000 in 2025 nodig is.

Integraal Zorgakkoord lokaal deel

Bij de Proeftuin Buiten blijven de wijkwerkers langer dan gebruikelijk (maximaal een jaar) betrokken bij inwoners met een hulpvraag. Ook wordt intensiever samengewerkt met onder andere de ggz en het ziekenhuis. In 2025 wordt nog € 90.000 aan kosten gemaakt voor extra inzet vanuit het wijkteams.

invoering omgevingswet

Door ziekte van de projectmanager zijn een aantal zaken van de invoering Omgevingswet vertraagd, Deze activiteiten worden in 2025 alsnog uitgevoerd.

invoering Woo

De invoering van de Wet open overheid (Woo) vraagt om verschillende aanpassingen in onze systemen. Bijvoorbeeld aanpassing van bestaande applicaties en de aanschaf van nieuwe systemen. Hiervoor is eenmalig geld beschikbaar gesteld. De uitvoering hiervan is vertraagd. We verwachten dit in 2025 af te kunnen ronden.

klimaatinstallatie Kunstlinie

De vervanging van de klimaatinstallatie van de Kunstlinie is met een jaar vertraagd. Hierdoor schuiven de kosten door naar 2025. Deze kosten betalen we uit onze voorziening voor groot onderhoud. Om deze reden is de wijziging neutraal.

nieuw financieel systeem

Voor het project nieuw financieel systeem is eerder een globale inschatting gemaakt van de kosten per jaar. In 2024 is sprake geweest van een wisseling in projectmanagement, waardoor een vertraging is opgelopen. Dit, tezamen met meer inzicht, heeft tot gevolg dat een deel van het budget 2024 naar 2025 doorschuift.

Pampus

We hebben de afgelopen periode samen met het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) via de ruimtelijke strategische verkenning (RSV) gewerkt aan het Masterplan Pampus. Deze wordt in het najaar 2024 aan de raad aangeboden.

Het Rijk heeft via het RVB geld voor deze onderzoeken en de daarvoor benodigde capaciteit beschikbaar gesteld. Het eigen geld dat we voor dit personeel in de begroting hadden opgenomen blijft daardoor over. Omdat er ook na 2024 nog werk voor Pampus nodig is, en we niet weten of het Rijk daar weer geld voor geeft, stellen we voor het geld dat in 2024 over blijft hiervoor door te schuiven.

proef nachttrein

Met de motie 'Start proef met nachttrein' (24013) heeft de gemeenteraad besloten om geld beschikbaar te stellen voor een nachttrein tussen Almere en Amsterdam. Hiervoor is vanuit het initiatievenbudget van de raad in 2024 en 2025 per jaar € 115.000 beschikbaar. Bij het opstellen van de begroting is nog niet duidelijk of de nachttrein gaat rijden en of wij daar een bijdrage aan moeten leveren. Dit wordt nog onderzocht, zoals gemeld in de raadsbrief 'NS-dienstregeling 2025, proef nachttrein en svz OV SAAL' van juli 2024. Het geld zal in 2024 daarom niet uitgegeven worden. Omdat we wel graag willen dat deze nachttrein gaat rijden stellen we voor dit geld hiervoor beschikbaar te houden en door te schuiven naar 2025.

regionale re-integratie

In 2024 wordt de uitvoeringscapaciteit van het Regionaal Werkbedrijf Flevoland (RWF) versterkt, dit kost € 70.000. Verder wordt er € 138.000 minder uitgegeven aan projecten door vertraging. Het geld dat over is wordt doorgeschoven naar 2025.

Scheidingsloket

Het plan voor het aanpakken van relatie- en scheidingsproblemen is vertraagd. Er is nu een aangepast voorstel om het plan in fases uit te voeren. In 2025 wordt de basisinfrastructuur verbeterd in lijn met de jeugdhulpbezuinigingen. In 2026 wordt gestart met de uitvoering. Ook houden we in 2026 € 275.000 beschikbaar voor versterking van de Jgz en de transformatie van de jeugdhulp

Taskforce huisvesting urgenten 2024

Bij de 2e kwartaalrapportage 2024 heeft de raad niet ingestemd met het verhogen van het budget huisvesting urgenten met € 2,5 miljoen. We wilden dit betalen uit het voordeel op de opvang van de opvang van Oekraïners, maar de raad wil dit graag integraal afwegen. Daarom verwerken we dit nu in de Programmabegroting 2025.
De kosten voor 2024 lopen wel door, omdat het gaat om al in gang gezette maatregelen die eerder al zijn vastgesteld in het plan van aanpak urgenten. We verhogen daarom het budget 2024 om deze kosten te betalen en verlagen het budget van 2025 met hetzelfde bedrag. Via de begroting 2025 neemt u een besluit over het budget voor 2025 en verder.

Toekomstbestendig afval inzamelsysteem

Er is opnieuw gekeken naar de inzet van de beschikbare budgetten voor het toekomstbestendig afvalinzamelsysteem (TAS) voor de aankomende jaren. Als gevolg van de bestuurlijke vertraging zijn ook uitgaven en daarmee budgetten doorgeschoven.

uitstel sloop gymzaal Sas van Gentlaan

De sloop van de gymzaal aan de Sas van Gentlaan wordt een jaar uitgesteld. Hierdoor schuiven de kosten door naar 2025.

verbeteren aanpak digitaliseren processen

We verwachten dit jaar een start te maken met de uitvoeringsfase van het programma Slim in de basis. De kosten zijn dit jaar lager dan eerder ingeschat. De rest van het budget zal in 2025 worden besteed.

vervanging Afvalsysteem Stadsreiniging

Het tweede en derde deel van de vervanging van het softwaresysteem voor de afvalinzameling zal in 2025 plaatsvinden. Het budget verschuift dan ook naar 2025.

volwasseneneducatie

In 2024 is de uitvoering van de activiteiten op basis van het regioplan laaggeletterdheid in een versnelling gekomen. Voor een bedrag van € 242.000 zijn inmiddels meerdere subsidies verstrekt aan projecten waar wij, na regionale afstemming, prioriteit aan hebben gegeven. Het resterende budget van € 310.000 is in 2025 nodig om meerdere redenen, maar vooral om de subsidies 2024 te kunnen continueren en uit te breiden met de workshops ‘Herkennen laaggeletterdheid voor professionals’ en ‘Leesbevordering 1e jaars ROC/MBO studenten’. De activiteiten betalen we uit  een regionaal budget vanuit een decentralisatie uitkering (DU) van het Rijk. In navolging van andere gemeenten die dit al doen overwegen wij om een deel van de ambtelijke inzet ook te betalen uit deze DU.

Wijkgericht werken

In het coalitieakkoord is een budget van € 400.000 beschikbaar gesteld om uitvoering te kunnen geven aan de opgave om het wijkgericht werken te versterken. In 2024 wordt gewerkt aan het opstellen van gebiedsagenda’s en de doorvertaling naar agenda’s op wijkniveau. In 2025 zal uitvoering gegeven worden aan de wijkagenda’s waar het budget grotendeels voor is gereserveerd. Van het opgenomen budget 2024 wordt dit jaar € 85.000 niet besteed, dat wordt doorgeschoven naar 2025.

Deze pagina is gebouwd op 10/21/2024 12:04:47 met de export van 10/21/2024 11:37:51