Door onderhoud aan wegen en pleinen zorgen wij dat onze stad veilig en begaanbaar is. Dit doen wij door het repareren van scheuren in wegen en fietspaden, door het recht leggen van stoeptegels en het onderhouden van onze verkeerslichten en de openbare verlichting. Ook ontvangen we inkomsten. Nutsbedrijven moeten bijvoorbeeld een vergoeding betalen voor kabels en ladingen die in onze ondergrond zitten. |
---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 | lasten 2027 | baten 2027 | lasten 2028 | baten 2028 |
personeel | 0,0 | 0,0 | ||||||||||||
opdrachten | 0,7 | 0,7 | ||||||||||||
beheer | 6,3 | 8,9 | 9,1 | 10,3 | 10,1 | 10,1 | 9,9 | |||||||
inkoop | 3,2 | 7,2 | 5,6 | 7,4 | 7,1 | 7,8 | 8,3 | |||||||
doorbelasting | 0,0 | 0,0 | ||||||||||||
wijziging complex | 0,0 | |||||||||||||
subsidieontvangst | 0,1 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||||||
belasting | 0,2 | 0,0 | 0,2 | |||||||||||
grond | 0,8 | 0,9 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | |||||||
overig | 0,5 | 0,6 | 0,9 | 0,4 | 0,5 | 0,7 | 0,7 | |||||||
afschrijving | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||
bestemde reserve | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||||||
totaal | 10,5 | 1,4 | 17,1 | 1,7 | 14,8 | 1,6 | 17,7 | 1,0 | 17,2 | 1,1 | 18,0 | 1,3 | 18,2 | 1,3 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
Deze activiteit is: | 1% tot 25% beïnvloedbaar | ||
We bepalen zelf op welk kwaliteitsniveau het groot onderhoud moet plaatsvinden. We kunnen de kosten beïnvloeden door het kwaliteitsniveau aan te passen. Zo zijn er gebieden die op een hoger niveau worden onderhouden dan minimaal nodig is (het instandhoudingsniveau). Dit is bijvoorbeeld het geval bij de stadscentra. Het begaanbaar houden van de wegen en pleinen en het borgen van de veiligheid zijn belangrijke randvoorwaarden. |
Maatschappelijke gevolgen
Als we minder geld uitgeven aan het onderhoud van wegen, straten en pleinen gaan we het minder vaak onderhouden. Dit betekent dat het er minder mooi uitziet. Ook kan het langer duren voordat schade aan bijvoorbeeld tegels gerepareerd wordt. Als er veel schade is, kan de stoep of straat onveilig worden om overheen te lopen, fietsen of rijden. Wanneer hierdoor ongelukken ontstaan, kunnen we als gemeente aansprakelijk worden gesteld voor de geleden schade. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
Als gevolg van hogere prijzen voor onderhoud (door marktontwikkelingen) bestaat de kans dat de kosten voor onderhoud hoger zijn dan waar wij rekening mee houden. We moeten dan meer kosten maken. |
---|